Finn Toppakning :
Toppakning for automobil

- Motorolje
- Injektor
- Vannpumpe + registerreimsett
- EGR ventil
- Registerkjede
- Motorfeste
- Gasspjeld
- Remskive veivaksel
- Toppdekselpakning
- Topplokk
- Intercooler
- Innsugsmanifold
- Ladeluftslange
- Toppdeksel
- Kamaksel
- Ventil veivhusventilasjon
- Trykkomformer turbolader
- Ventilløfter
- Simmering veivaksel
- Strekkbolter
- Innsugsmanifold pakning
- Stempelringer
- Bunnpanne
- Oljeplugg
- Oljepumpe
- Sensor motoroljestand
- Veivlager
- Motor stempel
- Girkassefeste
- Bunnpannepakning
- Eksosventil
- Kjedestrammer
- Innløpsventil
- Ventiltetninger
- Tomgangsregulator
- Peilepinne
- Veivaksel
- Tetningsring kamaksel
- Oljepluggpakning
- Oljepåfyllingslokk
- Gasskabel
- Motorblokk
- Tannhjul
- Pakninger
Velg bilen din og finn Topplockspackning med god kvalitet
-
MERCEDES-BENZ
- Toppakning E-Klasse
- Toppakning C-Klasse
- Topplockspackning VITO
-
MITSUBISHI
- Toppakning for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
-
PEUGEOT
- Toppakning for PARTNER
- 308
- 508
-
SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
-
LAND ROVER
- DISCOVERY
- RANGE ROVER
- FREELANDER
Informasjon om Toppakning
Toppakning: erstatning og utvalg
Når og hvorfor det er nødvendig å erstatte toppakning
Det finnes ikke en viss levetid som gjør det nødvendig å skifte toppakningene.De byttes på grunn av mekanisk skade eller at delene er utbrente. Dessuten installeres det nye pakninger hver gang motoren repareres.
Hovedårsaken til at bildelen blir utbrent er overoppheting eller banking i motoren. Motoren kan overopphetes, især om det brukes drivstoff av dårlig kvalitet og om det oppstår feil på kjølesystemet. Ødelagt toppakning er ofte forårsaket av feil monterte festeelement på topplokket. Installeres delen feil når den skal byttes ut, kan det også forårsake mekaniske skader. Pakningen kan ikke brukes flere ganger, ettersom den mister egenskapene sine når den demonteres.
Du oppdager at delen er defekt på grunn av følgende tegn: tung, hvit røyk fra eksosrøret, høye lyder fra siden av sylinderenheten som forårsakes av at eksosgasser kommer inn under lokket. Resultatet av skader på toppakning er trykkavlastning i enheten. Dette kan især oppdages av lyse tilsetninger i oljen, på grunn av at kjølevæsken trenger seg inn i smøresystemet. Du kan se dette når du sjekker oljenivået: det vil være flekker med hvit emulsjon på oljepeilepinnen.
Ettersom holdbarheten på toppakningen for det meste avhenger av korrekt installasjon, anbefales det å få delen byttet på en servicestasjon. Dessuten er det en ganske arbeidskrevende prosess å fjerne toppakningen. I de fleste tilfeller må hjelpeutstyr demonteres. Når pakningen installeres, bør du bytte festeboltene med nye: de er ikke egnet for gjentatt bruk. Du bør skru festeelementene i en bestemt rekkefølge, spesifisert av motorprodusenten, samt følge det nøyaktige tiltrekkingsmomentet.
Hvordan velge toppakning
I henhold til produksjonsmateriale, deles toppakninger inn i metalliske og ikke-metalliske. Siste kan ha asbest eller er asbestfrie. Metalliske komponenter er de mest populære, især på grunn av høye slitestyrke og slitasjebestandighet.
For at toppakninger skal kunne vare over lang tid, bør du velge produkter fra anerkjente produsenter. Deler av god kvalitet produseres av Reinz, Triscan, Payen, Glaser og andre merker. Blant utvalget til enkelte merker som Ajusa, finner du sett med pakninger som kan kjøpes til en rimelig pris når denne enheten skal overhales.
Delene bør velges i samsvar med bilprodusentens anbefalinger og motortypen. Delene kan være betydelig forskjellige fra hverandre i henhold til størrelser, samt antall og typer festehull. Du bør også ta hensyn til tykkelsen på delene når du skal bytte toppakninger på dieselmotorer.
Informasjon om kaliper
For å skifte toppakning, må du kontakte en servicestasjon. Mange bileiere har den feiloppfatningen at det er enkelt å installere ny del på egenhånd, men her er noen fakta som du må ha kjennskap til for å kunne erstatte toppakning:
- Delen monteres på et sted som er vanskelig å få tilgang til, og det er derfor du må demontere hjelpeutstyr for å nå den, inkludert registerreim og luftfilter. Du må også tappe væsken fra kjølesystemet, koble ledningene fra vannpumpen, gasspjeldenheten, koble fra ledningskontaktene fra sensorene, samt ledningene med høy spenning som kommer fra tennpluggene. Det er enkelt å gjøre feil når slanger og sensorer skal kobles sammen igjen.
- Før du skrur løs boltene på den gamle pakningen, må du fjerne trykket fra topplokket, skru løs boltene i henhold til en bestemt ordning med ikke mer enn én omdreining.
- Når du strammer boltene, må du følge spesifikasjonene nøyaktig ved å bruke en momentnøkkel. Optimalt tiltrekkingsmoment for den eksakte motortypen oppgis alltid av produsenten i kjøretøyets forskrifter.
- Nye bolter må installeres når pakningen erstattes.
Hvordan undersøke toppakning?
Det er ganske vanskelig å undersøke en toppakning. Det er kun en visuell inspeksjon som kan gi en nøyaktig vurdering av tilstanden på pakningen Du må imidlertid fjerne topplokket for å gjøre dette, og derfor er det nødvendig å skifte pakning. Diagnostikk av delen bør utføres på en servicestasjon.
Følgende tegn fører til mistanke om skader på toppdekselet:
- Hvit emulsjon på oljepeilepinnen
- Hvit røyk fra eksosrøret
- Oljete flekker i ekspansjonstanken
- Spor etter olje under panseret
- Økt drivstofforbruk
- Redusert motorkraft
Mange sjåfører lurer på om det er mulig å kjøre med defekt toppakning. En farlig konsekvens av å bruke skadet del er motorhavari.
Hva er en toppakning laget av?
Toppakninger er hovedsakelig laget av metall, men tetningene lages av asbestfritt komposittmateriale. Metallpakninger er de mest vanlige, ettersom de er kjent for sin rimelige pris og gode holdbarhet. Asbestfrie pakninger gir tettere forseglinger og er kjent for å være holdbare, elastiske, motstandsdyktige mot deformasjon, trykk, vibrasjoner og høye temperaturer, gir mer pålitelig tetning og varer lenge. De koster imidlertid mer enn metallpakninger.
Beste varer: Toppakning
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning
- vekt [g]: 1245,0
- tilleggsinfo: FIBERMAX
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med ventilstangtetning, med simring, veivaksel
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 1,2
- Monteringstykkelse [mm]: 1,2
- Tetningstype: metall-fiberpakning
- deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 820.512
- Varetariffnummer: 8409919990
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 1,61
- Diameter [mm]: 81
- Tetningstype: metallagpakning
- Hullantall: 3
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med ventilstangtetning
- deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 760.720
- inneholder flere varer en OE-sett (Art.-nr.): 5892375
- Monteringstykkelse [mm]: 1,65
- Varetariffnummer: 8484900000
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 1,55
- Diameter [mm]: 82
- Tetningstype: metallagpakning
- kun i forbindelse med: 14-12718-01
- Hullantall: 1
- Renovert: Helt nye

- Tykkelse [mm]: 1,75
- Diameter [mm]: 85
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten sylinderhodetetning, uten ventildekselpakning, uten ventilakseltetning, med akseltetningsring - kamaksel
- Varetariffnummer: 8484900000
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning
- kun i forbindelse med: 81008600
- vekt [g]: 790,45
- tilleggsinfo: FIBERMAX
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning
- Tykkelse [mm]: 1,10
- Produktlinje: MULTILAYER STEEL
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 1,35
- Diameter [mm]: 84
- Monteringstykkelse [mm]: 1,35
- Tetningstype: metallagpakning
- deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 584.500
- Antall lag: 3
- Varetariffnummer: 8484100000
- Renovert: Helt nye