Finn Oljeplugg :
Oljeplugg for automobil
- Motorolje
- Injektor
- Vannpumpe + registerreimsett
- EGR ventil
- Registerkjede
- Toppakning
- Motorfeste
- Gasspjeld
- Remskive veivaksel
- Intercooler
- Topplokk
- Toppdekselpakning
- Ladeluftslange
- Innsugsmanifold
- Kamaksel
- Ventil veivhusventilasjon
- Trykkomformer turbolader
- Toppdeksel
- Strekkbolter
- Simmering veivaksel
- Ventilløfter
- Stempelringer
- Innsugsmanifold pakning
- Sensor motoroljestand
- Bunnpanne
- Oljepumpe
- Veivlager
- Motor stempel
- Girkassefeste
- Bunnpannepakning
- Eksosventil
- Innløpsventil
- Kjedestrammer
- Ventiltetninger
- Tomgangsregulator
- Peilepinne
- Oljepluggpakning
- Tetningsring kamaksel
- Veivaksel
- Oljepåfyllingslokk
- Gasskabel
- Motorblokk
- Tannhjul
- Pakninger
Velg bilen din og finn Bunnplugg med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Oljeplugg E-Klasse
- Oljeplugg C-Klasse
- Bunnplugg VITO
- MITSUBISHI
- Påfyllingsplugg for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Påfyllingsplugg for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Påfyllingsplugg
Tappeplugg til oljepanne: erstatning og utvalg
Når og hvorfor det er nødvendig å erstatte tappeplugg til oljepanne
Denne delen har ikke en bestemt grense for når brukstiden er over. Hovedsakelig må delen erstattes på grunn av skader på gjenget.
Denne feilen kan være et resultat av at pluggen ble installert feil under oljeskift. Dessuten kan en slik defekt være et resultat av hyppig erstatning av smøremiddel.
Skader på pluggens gjenge indikeres vanligvis av oljelekkasje, noe som fører til økt forbruk. Dette kan oppdages under visuell inspeksjon med peilepinnen. Dersom oljenivået i motoroljepannen blir kritisk lavt, aktiveres indikatorlampen på dashbordet. Ofte kan du finne spor etter smøremiddelet under bilen dersom oljetappepluggen er defekt. I tillegg kan skader oppdages under planlagt oljeskift: dersom gjenget er skadet, festes ikke pluggen stramt til hullet. I noen tilfeller, oppstår det motsatte og den defekte tappepluggen til oljepannen kan ikke skrus ut med en skrunøkkel.
På visse bilmodeller må du installere ny oljetappeplugg ved hvert oljeskift. Det bidrar til å forhindre at for eksempel gjenget, i hullet til pluggen, blir ødelagt. Det bør nevnes at denne feilen kan føre til at hele pannen må byttes ut. For å kunne redusere risikoen for oljelekkasje, brukes det en pakning for oljetappeplugg. Merk deg det faktum at hvis det er umulig å demontere pluggen på egenhånd ved bruk av skrunøkkel, så må du kontakte en servicestasjon. Da er det risiko for å skade kantene på delen, noe som gjør fjerningen betydelig mer komplisert.
Hvordan velge tappeplugg til oljepanne
Det finnes deler med fjernbare pakninger og solide deler. Metall eller plast brukes for å produsere pluggene. Pakningene kan være av metall eller gummi. Produkter laget av det første materialet anses som mer slitesterke, mens dem av gummi er enklere å erstatte.
For at oljetappeplugger med gjenger ikke skal bli ødelagt for fort, kjøp deler fra anerkjente merker. Produkter av høy kvalitet finnes for eksempel i sortimentet til VAICO, Febi Bilstein og SWAG.
Når du velger tappeplugg, er hovedparameterne på motoren viktig, samt veivhusets produksjonsmateriale, størrelse og formen på oljepannen. For å sikre riktig montering, vurder størrelsen på gjenget samt gjengestigning, og formen på bolthodet. Tappepluggene kan også være forskjellige fra hverandre ut fra diameter og antall fulle omdreininger når de skal skrus.
Er det nødvendig å skifte o-ringen når motorens oljetappeplugg erstattes?
Når motorens oljetappeplugg erstattes, må også o-ringen byttes. Den er en forbruksvare som hovedsakelig ser ut til å være av kobber eller messing, hul på innsiden, som krøller seg sammen når den skrus og repeterer alle ujevnheter i oljepannen. Dermed oppnås best mulig kvalitet på tetningen. Ved gjentatt bruk, er det ikke mulig å oppnå like stram kontakt og risikoen for lekkasje oppstår. I de fleste biler kan du finne o-ringer av gummi til motorens oljepanne. I løpet av tid kan de miste elastisitet og blir deformerte, og derfor må de erstattes hver gang oljetappepluggen erstattes, akkurat som dem av metall.
Hvordan skru løs tappepluggen til veivhuset?
For å kunne skru løs tappepluggen til veivhuset, f.eks. Hvis den er korrodert, trenger du et spesielt verktøy for fjerning. Det er strengt forbudt å bruke de materialene du har for hånden eller skiftenøkler som ikke er kompatible, ettersom gjenget enkelt kan bli skadet, noe som kan bety kostbar erstatning av oljepanne. Ny tappeplugg bør skrus inn med et visst moment som angis i bilens tekniske dokumentasjon. Det er derfor du bør kontakte en servicestasjon for å få hjelp, dersom du ikke har relevant erfaring og verktøy og oppdager at pluggen ikke lar seg skru løs under demontering.
Med hvilket moment bør oljetappepluggen i bilen min strammes med?
For å lære mer om hvilket moment oljetappepluggen i bilen din bør strammes med, må du studere kjøretøyets tekniske dokumentasjon. Bilprodusentene angir alltid tillate verdier for tiltrekningsmoment i gjengede koblinger. Det er obligatorisk å følge disse anbefalingene Trykket i motorens oljepanne kan svikte på grunn av manglende stramming av tappepluggen. For mye dreiemoment når delens skrus fast, kan forårsake skader på den gjengede tilkoblingen. Ikke bare på bolten, men også i oljepannen, noe som kan føre til at den må erstattes. Verdien for anvendt kraft bør kontrolleres ved hjelp av en momentnøkkel.
Beste varer: Oljeplugg
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Tykkelse [mm]: 2
- Diameter [mm]: 22
- Monteringsposisjon: Bunnpanne
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Tykkelse [mm]: 1
- Form: A-formet
- Diameter [mm]: 13,5
- Renovert: Helt nye
- Utvendige gjenger [mm]: M14 x 1,5
- Lengde [mm]: 13
- Nøkkelvidde: TX 40
- Skruehode-mutterprofil: innvendig torx
- Diameter [mm]: 25,0
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Tykkelse [mm]: 1
- Form: A-formet
- Diameter [mm]: 13,5
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Tykkelse [mm]: 2
- Form: C-formet
- Diameter [mm]: 22
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 22
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 036.400, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 27
- Varetariffnummer: 7415210000
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 20
- Varetariffnummer: 7415210000
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 1,5
- DIN / ISO: 7603 A/CU
- Vekt [kg]: 0,002
- for OE-nummer: 007603 014106
- Diameter [mm]: 20
- Renovert: Helt nye
- Lengde [mm]: 29,5
- Nøkkelvidde: 19
- Skruehode-mutterprofil: utvendig sekskant
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
- Gjengelengde [mm]: 17,5
- Material: Stål
- Overflate: galvanisert
- Vekt [kg]: 0,04
- Se serviceinformasjon
- Mål utvendige gjenger: M14 x 1,5
- Skruelengde under hode [mm]: 22
- Renovert: Helt nye
- Gjengemål: M14x1,5x22
- Nøkkelvidde: 19 mm
- Skruehode-mutterprofil: utvendig sekskant
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
- alternativt reparasjonssett: 505.540
- Varetariffnummer: 7318158066
- Renovert: Helt nye
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Tykkelse [mm]: 2,1
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 505.540
- Diameter [mm]: 21
- Varetariffnummer: 7415210000
- Renovert: Helt nye
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Tykkelse [mm]: 2
- Diameter [mm]: 22
- Renovert: Helt nye