Finn Motorolje diesel og bensin:
Motorolje for automobil

- Injektor
- Vannpumpe + registerreimsett
- EGR ventil
- Registerkjede
- Toppakning
- Motorfeste
- Gasspjeld
- Remskive veivaksel
- Toppdekselpakning
- Topplokk
- Intercooler
- Innsugsmanifold
- Ladeluftslange
- Toppdeksel
- Kamaksel
- Ventil veivhusventilasjon
- Trykkomformer turbolader
- Ventilløfter
- Simmering veivaksel
- Strekkbolter
- Innsugsmanifold pakning
- Stempelringer
- Bunnpanne
- Oljeplugg
- Oljepumpe
- Sensor motoroljestand
- Veivlager
- Motor stempel
- Girkassefeste
- Bunnpannepakning
- Eksosventil
- Kjedestrammer
- Innløpsventil
- Ventiltetninger
- Tomgangsregulator
- Peilepinne
- Veivaksel
- Tetningsring kamaksel
- Oljepluggpakning
- Oljepåfyllingslokk
- Gasskabel
- Motorblokk
- Tannhjul
- Pakninger
Velg bilen din og finn Olje til bil med god kvalitet
-
MERCEDES-BENZ
- Motorolje E-Klasse
- Motorolje C-Klasse
- Olje til bil VITO
-
MITSUBISHI
- Motorolje til bil for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
-
PEUGEOT
- Motorolje til bil for PARTNER
- 308
- 508
-
SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
-
LAND ROVER
- DISCOVERY
- RANGE ROVER
- FREELANDER
Informasjon om Motorolje til bil
Motorolje: erstatning og utvalg
Når og hvorfor det er nødvendig å erstatte motorolje
Motoroljen bør skiftes hver 10 000 - 15 000 driftskilometer. Tidsrommet kan forkortes hvis motoren konstant utsettes for høye belastninger, bilen brukes ofte for korte turer eller brukes i områder med mye støv. I tillegg kan regelmessige temperaturvariasjoner og bruk av dårlig drivstoff ha en negativ påvirkning på tilstanden til den tekniske væsken.
Økt utslippsnivå av farlige stoffer samt drivstofforbruk indikerer at du bør fylle ny olje på motoren.
Oljefilteret må erstattes ved påfylling av smøremiddel. Det er forbudt å blande forskjellige typer oljer eller olje fra ulike produsenter.
Hvordan velge motorolje
I henhold til det kjemiske innholdet, finnes det tre grunnleggende typer olje: mineral, semi-syntetisk og syntetisk. Mineralolje har den rimeligste prisen, men må skiftes oftere, tåler godt både høye og lave temperaturer.
Syntetisk-baserte produkter har lengre driftslevetid og kan brukes i ekstreme arbeidsforhold. Ulempen er at de koster mye. Semi-syntetisk motorolje består av en blanding av mineralolje med ulike syntetiske komponenter. Den har mange av fordelene til det syntetiske smøremiddelet, men driftsegenskapene er dårligere. Samtidig er den mer budsjettvennlig.
De som leder markedet produserer smøremidler av høy kvalitet, både for de nyeste motorene og for tidligere generasjoner. Høyteknologiske produkter fås fra sortimentet til selskaper som Vaico, Febi Bilstein, Swag og andre.
Når du velger smøremiddel, bør du vurdere merkingen på pakken. European Automobile Manufacturers Association (ACEA) bruker alfanumerisk merking. Motorolje for diesel- og bensinmotorer merkes med henholdsvis "A" eller "B”. Merket “C” står for motorer med katalysator, “E” for kommersielle kjøretøy. Tallet som kommer etter bokstaven referer til hvilken motorgenerasjon og konstruksjon som produktet er egnet for, spesielle egenskaper ved innholdet, driftsegenskaper og tidsrommet for når oljen skal skiftes. Sifferet som merket med bindestrek, angir året som klassifiseringen for smøremiddelet ble innført.
Merkingen fra SAE (Society of Automotive Engineers) vurderer hvor avhengig den flytende viskositet er av temperaturen i omgivelsene. Produkter beregnet for sommer merkes med sifre. Jo høyere tallet er, jo høyere temperaturer kan oljen forbli effektiv i. Smøremiddel for vintertid har alfanumerisk merking som 0W, 5W, 20W («W» — står for vinter, dvs. “winter”»).Helårsprodukter har dobbel merking, som for eksempel 10w40 eller 5w30 syntetisk motorolje.
API-merkingen består vanligvis av to bokstaver. Den første står for anvendelsen av smøremiddelet: “S" (Service) - for biler med bensinmotor, "C" (kommersiell) - med dieselmotor. Den andre bokstaven i merkingen, angir til hvilken motorgenerasjon, samt konstruksjonstekniske egenskaper, som middelet er egnet for. Flerbruksprodukter har dobbel merking. Smøremiddel til dieselmotorer kan i tillegg være merket med sifrene "2" eller "4" for henholdsvis to-takts og fire-takts| motorer. Den nyeste kategorien for energibesparende motorolje til bensinmotorer fikk merkingen “EC” (Energy Conserving, dvs. energisparing).
Når du velger motorolje, bør du helst velge originalprodukter som anbefales av bilprodusenten. Du kan også bruke analoge oljer som er godkjent av produsenten av kjøretøyet.
Beste varer: Motorolje bensin og diesel
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Produsentens anbefalinger: MB 229.52
- Produktlinje: Genuine Engine Oil
- Tank design: Kanne
- Renovert: Helt nye
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- olje: delsyntetisk olje
- Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3/B4, API SN
- Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
- Produktlinje: ENERGY
- Renovert: Helt nye
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA C2, API SN
- Produktlinje: Premium Fuel Economy
- Renovert: Helt nye

- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- olje: Syntetisk olje
- Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA C3
- Produsentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
- Produktlinje: DEXOS2™
- Versjon: SUPER SYNTHETIC
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA C2
- Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S1
- Versjon: WR Pure Energy
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil
- Renovert: Helt nye
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA A5/B5
- Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-A, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-C, STJLR.03.5003, Fiat 9.55535-G1, Iveco 18-1811 S1
- Produktlinje: Special Tec
- Versjon: F
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil
- Renovert: Helt nye

- viskositetsklasse SAE: 15W-40
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA E11, ACEA E7, ACEA E9, API SN, API CJ-4, JASO DH-2
- Produsentens anbefalinger: CATERPILLAR ECF-2, CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20081, CUMMINS CES 20086, DDC DFS 93K218, DDC DFS 93K222, DQC III-10 LA, MAN M 3775, MTU-2.1, Mack EOS-4.5, Mack EO-O PP, Renault RLD-3, Ford WSS-M2C171-F1, Volvo VDS-4.5, Iveco 18-1804 T2 E7, MAT 3521, MAT 3522
- Produktlinje: Rimula
- Versjon: R4 L
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Lastebiler
- viskositetsklasse SAE: 10W-60
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA A3/B3, API SN, API SM, API SL, ACEA A3/B4
- Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
- Produktlinje: Motorsport Formula
- Versjon: 1
- Tank design: Kanne
- Renovert: Helt nye
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA C3, API SN
- Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3
- Produktlinje: TITAN
- Versjon: GT1 PRO C-3
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil
- Renovert: Helt nye

- viskositetsklasse SAE: 20W-50
- Innhold [liter]: 5
- olje: Mineralolje
- Spesifikasjon: ACEA A3/B3, API SL, API CF
- Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
- Produktlinje: All-Climate
- Tank design: Kanne
- Spesifikasjon iht. API: CF, SL

- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- olje: Syntetisk olje
- Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
- Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, VW 505 01, Ford WSS-M2C917-A, OV0401547-G30, OV0401547-D30, MB 229.51, VW 505 00, Fiat 9.55535-S3
- Produktlinje: Longtime High Tech
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil
- Renovert: Helt nye
- viskositetsklasse SAE: 5W-30
- Innhold [liter]: 5
- Spesifikasjon: ACEA C4
- Produsentens anbefalinger: Renault RN0720, MB 226.51
- Produktlinje: Evolution
- Versjon: Full-Tech FE
- Tank design: Kanne
- Kjøretøytype: Bil