Finn Drivknute :
Drivknute for automobil
- Bærebru
- Hjulnav
- Hjullager
- Drivaksel
- Stabilisatorstag
- Girolje
- Bærekule
- Automatgir olje
- Bærebruforing
- Reparasjonssett hjulopphengning
- Drivakselmansjett
- Sporutvidelse
- Hjulbolter
- Hardykobling
- Styrespindel
- Stabilisator foring
- Traversforing
- Mellomaksel
- Hjulmutter
- Stabilisator
- Differensial
- Travers
Velg bilen din og finn Drivledd med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Drivknute E-Klasse
- Drivknute C-Klasse
- Drivledd VITO
- MITSUBISHI
- Drivakselledd for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Drivakselledd for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Drivakselledd
CV-ledd: erstatning og utvalg
Når og hvorfor det er nødvendig å erstatte CV-ledd
Gjennomsnittlig levetid på CV-leddet er 70 000-80 000 driftskilometer. De mest vanlige feilene på denne delen er dødgang, korrosjon og tøff slitasje på kuler, rammer og ledd. Som regel er det forårsaket av skader på CV-leddets støvmansjett av gummi, noe som resulterer i det faktum at støv, sand og fuktighet trenger seg inn i de samhandlende delene i leddet.
Delen kan bli ødelagt før tiden på grunn av brå start med sladding og forskjøvet hjul, bilen kjøres på veier med dårlig kvalitet på overflaten samt overdreven tvang av motoren.
Det viktigste tegnet på at CV-leddet er defekt er en bestemt knitrende lyd under kjøring i svinger, brå akselerasjon, når hjulet faller inn i hull i veibanen eller kjøring over fartsdumper. Dersom det oppstår vibrasjoner i rattet og svake rykninger når bilen akselerer, peker det også ut problemet.
Når CV-leddet erstattes må hele drivakselen fjernes fra girkassen. Det er ganske arbeidskrevende prosess som det er best å overlate til fagfolk. Montering av ny del forutsetter at alle fester erstattes samt at smøremiddel påføres.
Hvordan velge CV-ledd
To typer CV-ledd brukes til girkasser i kjøretøy: indre (valsetappen monteres i girkassehuset) og ytre (plasseres inn i hjulnavet). Delene fungerer parvis og overfører dreiemoment fra differensial til drivhjulene ved ulik dreievinkel.
I henhold til konstruksjonen, deles hastighetskonstantledd inn i fire hovedtyper: kule, tripod, Tracta og dobbel kardang. I personbiler brukes vanligvis kuler og tripod. CV-ledd i form av kuler sørger for at bilen er mer smidig å kjøre. Tripod derimot, er mer motstandsdyktig mot last og anses dermed for å være mer holdbare.
Det finnes ledd fra ulike selskaper på markedet. CV-ledd av høy kvalitet finnes i sortimentet til for eksempel Mapco, Metzger og Febi Bilstein.
Når du velger ut deler, er det viktig å vurdere hvor den skal installeres: ytre eller indre halvaksel, fremre eller bakre aksel. Konstruksjonen på CV-ledet har mange spesielle særegenheter, og selv det minste avvik fra nødvendige dimensjoner kan gjøre delen ubrukelig for installasjon og drift. De viktigste parameterne for å velge: kvalitet på indre og ytre riller, antall tenner på ABS-ringen, ytre og indre diameter på CV-leddet og diameter på tetningen.
Hvordan erstatte støvmansjett til CV-ledd på egenhånd?
Det anbefales ikke å bytte støvmansjett til CV-ledd på egenhånd. I de fleste tilfeller, må du demontere drivakselen og demontere CV-leddet under arbeidet, noe som krever spesielle ferdigheter. På enkelte biler er det forbudt å fjerne CV-leddet, ettersom du kan skade splineforbindelsen. I slike tilfeller vil fagfolk kunne bruke spesialutstyr som gjør det mulig å fjerne støvmansjetten, uten å fjerne CV-leddet. Noen ganger er det mulig å erstatte delen uten å demontere drivakselen, dersom det brukes et trykkluftverktøy beregnet for fjerning. Det anbefales å erstatte støvmansjett til CV-ledd ved å bruke et sett; indre og ytre på venstre og høyre drivaksler.
Hvordan velge en passende støvmansjett?
For å kunne velge en kompatibel støvmansjett, er det best å søke ut i fra bilmerket. Du finner svært raskt den reservedelen du trenger i nettbutikken vår. Alt du trenger å gjøre er å angi bilmerke og modell, produksjonsår og hvilken type motor den har, og deretter simpelthen velge den beste delen fra listen med tilgjengelige varer. Når du velger støvmansjett på denne måten, kan du være sikker på at du kjøper deler som passer til bilen din. Det finnes også multifunksjonelle støvmansjetter. De velges som oftest i henhold til størrelsen på CV-leddet. Lengde og diameter på slike støvmansjetter kan justeres ved kutte overflødige vikler.
Er det mulig å kjøre med revet støvmansjett på CV-leddet?
På grunn av monteringsstedet, er delene ganske sårbare. Ganske ofte kan de rivne, og siden de bør erstattes på en servicestasjon, er det mange bileiere som lurer på om det er mulig å kjøre med revet støvmansjett på CV-leddet. Ettersom driftslevetiden til CV-ledd direkte avhenger av funksjonen på disse delene, bør de erstattes umiddelbart etter at det oppdages feil. Vi skal prøve å gi en kort beskrivelse på farene som kan oppstå under langvarig kjøring med revet støvmansjett.
For å kunne fungere riktig, trenger delene i CV-leddet smøring. Når støvmansjetten er skadet, lekker smøremiddelet ut over tid. Dersom vann trenger seg inn i enheten, kan smørefettet vaskes ut enda raskere. På grunn av mangel på smøring, øker slitasjen på leddet og elementene utsetter for korrosjon. Dessuten kan det komme smuss og sand på innsiden, noe som øker slitasjen på delene i leddet, ved at de blander seg med restene etter smøremiddelet. Resultatet av alt dette er total ødeleggelse av CV-leddet. Defekter kan mistenkes ved sprakende lyder, som oppstår i svinger (tyder på at ytre ledd er ødelagt), eller om det oppstår vibrasjoner under akselerasjon, noe som indikerer skader på indre CV-ledd.
Beste varer: Drivknute
- Monteringsposisjon: framaksel høyre, framaksel venstre, framaksel, hjulside
- Lengde [mm]: 95,00
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 30
- Tetningsring diameter [mm]: 59,50
- Leddtype: CV-ledd
- mekanisk bearbeidet: uten spor i innerdel
- ledd, diameter [mm]: 90,00
- Gjengemål: M16x1.5x77
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med skrue
- Diameter 1 [mm]: 22,45
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: girkassesiden
- Leddtype: CV-ledd
- Diameter [mm]: 100
- Innvendig fortanning diff. side tilk.: 33
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilleggsmateriale
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: hjulside, framaksel høyre, framaksel venstre
- Ytre fortanning hjulside: 38
- Innvending fortanning hjulside: 27
- Tannantall ABS-ring: 45
- Tetningsring diameter [mm]: 59,5
- Leddtype: CV-ledd
- ledd, diameter [mm]: 98
- Gjengemål: M16x1,5
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med påstigningsspeil m/belg
- ABS-ringdiameter (mm): 81
- Smøring: med fettsmøring
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilleggsmateriale
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: hjulside
- Ytre fortanning hjulside: 25
- Innvending fortanning hjulside: 25
- Tetningsring diameter [mm]: 60,2
- mekanisk bearbeidet: med spor i innvendig del
- Gjengemål: M20x1,5
- Diameter [mm]: 88,8
- Material: gummi
- Renovert: Helt nye
- Lengde [mm]: 106
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 27
- Tetningsring diameter [mm]: 59,5
- Gjengemål: M16X1,5
- Teknisk informasjonsnummer: Original design, Groove Type Inner
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, framaksel høyre, hjulside
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 30
- Tetningsring diameter [mm]: 53
- Diameter 1 [mm]: 90
- Lengde [mm]: 97
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: hjulside
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 27
- Tetningsring diameter [mm]: 59, 59,5
- Leddtype: CV-ledd
- Diameter 1 [mm]: 28
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel høyre, framaksel venstre
- Tetningsring diameter [mm]: 65
- Leddtype: CV-ledd
- Tannantall 1: 37
- Tannantall 2: 25
- Fabrikasjonsnummer: NPZ-BM-009
- Renovert: Helt nye
- tilleggsinfo: ORIGINAL Quality
- Monteringsposisjon: hjulside, framaksel
- Lengde [mm]: 97,5
- Ytre fortanning hjulside: 38
- Innvending fortanning hjulside: 27
- Tannantall ABS-ring: 45
- Tetningsring diameter [mm]: 59,5
- Leddtype: CV-ledd
- Diameter [mm]: 98
- Drivaksel: med ABS-ring
- Overflate: pulverbelagt
- Renovert: Helt nye
- Lengde [mm]: 95,5
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 30
- Tetningsring diameter [mm]: 59,5
- Gjengemål: M16X1,5
- Teknisk informasjonsnummer: Original design, Groove Type Inner
- Renovert: Helt nye
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Innvending fortanning hjulside: 27
- Tetningsring diameter [mm]: 59,5
- Leddtype: CV-ledd
- Diameter [mm]: 98
- Material belg: Termoplast
- Renovert: Helt nye
- Lengde [mm]: 96,5
- Ytre fortanning hjulside: 36
- Vekt [kg]: 1,8
- Diameter [mm]: 90, 59,5
- Innvendig fortanning diff. side tilk.: 30
- Se serviceinformasjon
- Mål utvendige gjenger: M16 x 1,5
- Renovert: Helt nye