Finn Hjullager bak og foran:
Hjullager for automobil
- Bærebru
- Hjulnav
- Drivaksel
- Stabilisatorstag
- Girolje
- Bærekule
- Drivknute
- Automatgir olje
- Bærebruforing
- Reparasjonssett hjulopphengning
- Drivakselmansjett
- Sporutvidelse
- Hjulbolter
- Hardykobling
- Styrespindel
- Stabilisator foring
- Traversforing
- Mellomaksel
- Hjulmutter
- Stabilisator
- Differensial
- Travers
Velg bilen din og finn Hjullagersett med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Hjullager E-Klasse
- Hjullager C-Klasse
- Hjullagersett VITO
- MITSUBISHI
- Hjullager for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Hjullager for PARTNER
- 308
- 508
- SKODA
- Hjullager for OCTAVIA
- SUPERB
- FABIA
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
- LAND ROVER
- DISCOVERY
- RANGE ROVER
- FREELANDER
Informasjon om Hjullager
Hjullager har effekt på rullende karakteristisk for hjul, og følgelig på mobilitet av kjøretøy, deres utstyr og så videre. Hub peiling i bilen er såkalt rullende lager. Lageret består av ytre og indre ringer, som holder og dividere rulleelementer. Utenfor planet til den indre ringen, og omvendt, indre plan av den ytre ring har spor, i hvilke rullelegemene er i bevegelse.
Disse elementene kan være av to typer: baller og valser. Derfor kommer peiling navn fra formen på rulleelement. Valser kan være nål-formet, sylindriske, koniske og andre figurer. Kjennetegn på lagrene må oppfylle kravene til utforming med hensyn til levetid, kapasitet, miljømessige påvirkninger, starte rullemotstand kraft og andre mulige kriterier. I biler er det bruker to typer kurs: rullelagre og glidelagre. Antallet ulike lagrene i biler er opp til flere titalls. Alle enhetene er utstyrt med kulelager, som gir en perfekt, pålitelig drift: fjæring, hjul, motor og girkasse. Alle kjøretøy lagrene er under en alvorlig belastning. Men mest av alt under belastning er hub peiling. Laster oppstå under bevegelse, akselerasjon, bremsing, mens på lageret hub radial, aksial og kombinerte styrkene opptrer. Av denne grunn lageret hub må tilsvare høyeste standarder. Hvis lageret sviktet, er det umulig å se. Men du kan føle og høre: støy på krappe svinger, vanskelig rotasjon av hjulet i det øyeblikket når bremsen slippes. Utskifting av lagrene bør gjøres i workshops.
Hvis du må skifte lageret, kjøpe det i butikken vår, og vi vil levere den til ønsket adresse i korte trekk. Samt andre nødvendige deler: frontlykter, speil og aksiale ledd.
Hva du må kunne om erstatning av hjullager: begrensninger for brukstid, vanlige defekter og tegn til feil, tips og anbefalinger
Levetiden til hjullageret er 100 000 - 150 000 kilometer med kjørelengde. Driftslevetiden til delen avhenge spesielle kjøreforhold, for eksempel kjørestil. I tillegg til slitasje, kan det bli nødvendig å erstatte hjullageret på grunn av mekaniske skader på ABS-ringen.
I de fleste tilfeller er spesielt knasing under kjøring en indikasjon på at lageret er slitt. Defekt del kan også mistenkes om det oppstår vibrasjoner i rattet. Om rattet må holdes fast for å kunne kjøre rett frem, er det også et tegn. Ellers dreier rattet mot én side, helt ukontrollerbart.
Dersom sensorringen er skadet, lyser feilsignalet for ABS opp på instrumentpanelet. Systemet går inn i nødmodus. Bremsene på bilen vil fortsatt være i bruk, men uten ABS.
Det anbefales å få diagnostikk på delene utført på en servicestasjon. Det er fordi det behøves spesialutstyr under feilsøkingen. Ikke minst, du må ha en løfteplattform for å kunne inspisere fremre eller bakre hjullager. Spesialister har ulike måter de kan sjekke dette på. For eksempel, de plasserer én hånd på nedre del av hjulet og den andre hånden på øvre del og svinger den vertikalt. Se sjekker hvert eneste hjul på denne måten for å se etter dødgang på lageret, noe som indikerer problemer med delen.
Det anbefales å kontakte et bilverksted for å erstatte fremre eller bakre hjullager. Det er viktig å ta hensyn til de spesielle egenskapene ved ulike kjøretøy når denne delen skal erstattes. For eksempel, på enkelte biler lages hjullager og hjulnav som en enkelt enhet. Dessuten kan arbeidet med å erstatte delen involvere intense belastninger på hjulnavet. I dette tilfellet bør hjulinnstillingen sjekkes når monteringen er fullført og justeres om nødvendig. Du må erstatte festene når nytt hjullager installeres.
Er det mulig å skifte hjullager selv?
Mange bileiere lurer på om de har mulighet til å skifte et defekt hjullager selv. Som regel tar demonteringen en god stund, i tillegg til at det kreves en rekke spesielle verktøy, og derforbør utskifting av et utslitt hjullager overlates til tekniske eksperter.
Bare en passe mengde mekanisk sikkerhet, samt spesielle verktøy vil hjelpe deg gjennom utskiftings prodedyren. Algoritmen for å erstatte et fremre eller bakre hjullager kan variere avhengig av kjøretøyets konstruksjon. Du finner detaljerte videoguider som hjelper deg med utskiftingen på YouTube.
Når bør hjullagre erstattes?
Gjennomsnittlig kan hjul lagere kjøre i opp til 70,000-100,000 km. Men, deres faktiske levetid i funksjon avhenger av flere faktorer, som blant annet er følgende:
- hvordan man kjører;
- gjennomsnittlig fart når man kjører i byen eller på motorveier;
- kvaliteten på veiensoverflate;
- designet til det spesifikke hjul lageret;
- tilstanden til forseglende komponenter og andre suspensjonsdeler;
- monteringssted: bakre hjullagre kan operere litt lenger sammenlignet med forhjulslagre;
- mekanisk belastning på nav: for tidlig slitasje på hjullager skyldes som regel installasjon av avstandsstykker, så vel som bruk av tunge bremseskiver og dekk.
Dersom subtile tegn på defekter i lagermonteringen oppdages, utfører en øyeblikkelig diagnostikk og reservedelen erstattes om nødvendig.
Hvordan kontrollere hjullagre?
For å sjekke om dine fremre hjulnavlagre er i orden, akselereres bilen til 40 - 60 km/t og deretter vris rattet til høyre og venstre maksimum 20°. Dersom brummingen øker når du vrir rattet til høyre, betyr det at venstre hjullager skal byttes ut, hvis det samme gjelder når du svinger til venstre, må det høyre lageret byttes ut. Støyen vil bli høyere, selv i slakke svinger; ha det i bakhodet i tilfelle du ikke klarer å utføre testmetoden beskrevet ovenfor.
For å sjekke om de bakre hjullagrene er i orden, spinnes det respektive hjulet manuelt, og prøv også å vingle det.
Fastkiling, krampende bevegelser og fritt spill påpeker at det respektive hjullageret har overskredet sin levetid. Detaljerte instruksjoner for utskifting finnes i opplæringsvideoer på internett.
Beste varer: Hjullager bak venstre høyre
- Monteringsposisjon: framaksel, framaksel begge sider, bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 40
- Høyde [mm]: 39,9
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten ABS sensorring
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med påbygnings/festemateriale
- Diameter [mm]: 74
- Lagertype: kulelager
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 63,6
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med ABS senorring
- Diameter [mm]: 120
- Vekt [kg]: 1,6
- innvendig diameter 2 [mm]: 30
- Tank design: boks
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 37
- Diameter [mm]: 72
- Bredde [mm]: 33
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 38
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring
- Diameter [mm]: 69
- Bredde [mm]: 34
- Bredde 2 [mm]: 39
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 28
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring
- Diameter [mm]: 120
- Bredde [mm]: 61,5
- Bredde 2 [mm]: 63
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 36
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med nav, med integrert magnetisk senorring
- Diameter [mm]: 82
- Vekt [kg]: 0,42
- innvendig diameter 2 [mm]: 42
- Tank design: boks
- Renovert: Helt nye
- Innvendig diameter [mm]: 30
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring, med hjullager, med skrue, med fettlokk
- Gjengemål: M14x1,5
- Diameter [mm]: 136,5
- Bredde [mm]: 68,2
- Avstand på festeboring [mm]: 112
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 180
- Dreievinkel [°]: 180
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 61
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor, med skruer
- Bredde [mm]: 40,5
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor, med ABS senorring
- Diameter [mm]: 72
- hullsirkel-ø [mm]: 100
- Hulltall felg: 5
- Flensdiameter [mm]: 126,5
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Gjengemål: M12x1,25
- Diameter [mm]: 80,00
- Avstand på festeboring [mm]: 103
- Hulltall felg: 5
- Bredde 2 [mm]: 40,60
- Flensdiameter [mm]: 136
- Renovert: Helt nye
- Innvendig diameter [mm]: 30
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Bredde [mm]: 68
- Hulltall felg: 5
- Flensdiameter [mm]: 136,5
- Renovert: Helt nye
- Innvendig diameter [mm]: 25
- Diameter [mm]: 52
- Bredde [mm]: 37
- Renovert: Helt nye