Finn Støtdemper bak og foran:
Støtdemper for automobil
- Fjærer
- Luftfjæring
- Fjærbenslager
- Fjærsett
- Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
- Senkesett
- Fjærskive
- Bladfjær
- Innendørs belysning
- Støttelager fjærbein
Velg bilen din og finn Fjærbein med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Støtdemper E-Klasse
- Støtdemper C-Klasse
- Fjærbein VITO
- MITSUBISHI
- Støtdempere for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Støtdempere for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Støtdempere
Til tross for at det er et velkjent navn av delene, er støtdemperen et samlebegrep i bilindustrien, skip, fly, og til og med i militært utstyr designe for forskjellige land. På samme tid, er den viktigste funksjon av støtdemperen absorpsjon av ulike støt-og vibrasjonsdemping.
For å forstå støtdemper funksjoner og dens betydning for biler et enkelt eksempel er gitt. Uten støtdemper, ville belastningen det tar på seg når minste sjokk oppstår, ta bilen kroppen.Selvfølgelig, hvis det forekommer bare én gang, vil kroppen forblir uskadd, men det er ingen garanti for etterfølgende støt.
Forresten, spiller nesten samme rolle støtdemper i flyene, og det er forferdelig å tenke på om det ikke ville være demping når landing. Det er enda makeløs til rollen som støtdemper i en bil. I dag er det flere suspensjon typer - aksel og uavhengig suspensjoner som varierer i guiden medlem konstruksjon. Den siste ord bilprodusenter er en adaptiv fjæring. Andre navn er en aktiv fjæring.
Støtdemper utskifting er nødvendig når sjokk ikke er absorbert eller det er væske lekker. Uansett hvor seriøst det høres ut, for å erstatte støtdemper av deg selv du trenger bare et verktøy, stramme støtdemper våren og en skiftenøkkel. Du kan kjøpe ny støtdemper, samt bremseklosser og tie rod for biler, deriblant Mercedes, Seat, og mange andre, i nettbutikken til en pris langt lavere enn i bensinstasjon eller spesialitet butikker.
Hva du må kunne om erstatning av støtdempere: begrensninger for brukstid, vanlige defekter og tegn til feil, tips og anbefalinger
Støtdempere varer i gjennomsnittlig i 100 000 - 120 000 driftskilometer. Delen kan bli i ustand på grunn av slitte stangtetninger og bøssinger til festet, korrosjon på festene og fjærfestet på støtdemperen, deformasjon på selve delen og ødelagt ventil.
Du oppdager at fremre eller bakre støtdempere er defekt hvis du finner flekker etter arbeidsvæske og kjøretøyets kjøreegenskaper og drift svekkes. Du kan også legge merke til forsinket respons når rattet dreies på ujevne deler av veien. Ujevn dekkslitasje tyder også på at fjærbeina er defekt.
Diagnostikk på en servicestasjon gjør det mulig å foreta en presis vurdering av tilstanden på fjærbeina. Det kan utføres et vibrasjons- eller test stativ. I det første tilfellet, plasseres bilen på området til stativet og deretter foretas det avlesninger av aksial svingning, som igjen sammenlignes med produsentens spesifikasjoner. Dempekraften testes på et teststativ, noe som krever at fremre eller bakre støtdemper demonteres, i henhold til plassering av den defekte delen. For å kunne sjekke festepunkt og fjærbeina i støtdemperen, samt andre elementer i enheten, må du plassere bilen på en løfteplattform og inspisere delene.
Erstatning av støtdempere kan kun utføres på en servicestasjon. Bilen må løftes og boltene som fester fjærbeinet foran til styrespindelen skrues løs. Deretter bør du koble fra slangen til bremsesystemet fra fjærbeinet, skru løs festene på øvre fremre støtdemperfeste og fjern fjærbeinet. Ny del installeres som en enhet: komponentene monteres i motsatt rekkefølge. Bakre fjærbein, støtdemper, erstattes i henhold til et lignende prinsipp. Dersom fjærbeina ikke lar seg demontere, er det kun mulig å erstatte innsatsene til støtdemperen. Det er viktig å huske på at begge komponentene på samme aksel må erstattes dersom én støtdemper blir ødelagt.
Hvordan erstatte støvmansjett til støtdempere på egenhånd?
Det anbefales ikke å bytte støvmansjett til støtdempere på egenhånd. Du må demontere og fjerne fjærbeinet under arbeidet. Du trenger spesialutstyr for å demontere enheten - et verktøy for å fjerne de komprimerte fjærene. Det er farlig å fjerne fjær uten dette, ettersom skyvekraften er svært høy. Når du velger nye støvmansjetter til å erstatte dem med, bør du benytte kjøretøyets tekniske dokumentasjon. Velg kun deler som har nøyaktig de samme målene som originalutstyret. Ta hensyn til det faktum at støvmansjetter fremre og bakre støtdemper kan ha forskjellige størrelser på samme bil.
Kan støvmansjetter til støtdempere banke?
Støvmansjetter til støtdempere kan ikke banke. De fleste sjåfører oppfatter banking i fjæringssystemet som banking fra støvmansjettene. Det er derfor du bør kontakte fagfolk for å få utført diagnostikk, om du hører rare lyder fra områdene hvor disse delene er montert.
Når det gjelder støvmansjetter, oppdages defektene (sprekker og rifter på overflaten) lett ved visuell inspeksjon. Spor etter oljelekkasje kan også oppdages på overflaten av støvmansjettene under feilsøkingen. I dette tilfellet må du bytte fjærbein.
Hvordan sjekke anslagskloss i hjuloppheng?
For å inspisere anslagskloss for hjuloppheng, bør du undersøke den visuelt. Sprekker, rifter, deformasjon og feilaktig innfestning av delene tyder på et behov for å få delen erstattet. Defekte deler bør byttes så raskt som mulig: ellers øker risikoen for skader på fjærbeinet. Det anbefales å sjekke tilstanden på støvmansjetter og anslagsklosser ved hver teknisk kontroll.
Beste varer: Støtdemper foran og bak
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: øvre stift, nedre øye
- maks. lengde [mm]: 637
- min. lengde [mm]: 409
- Lengde [mm]: 648, 400
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: øvre stift, nedre øye
- maks. lengde [mm]: 615
- min. lengde [mm]: 364
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Støtdemper-system: torørs, justerbar
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: Demper bærer ikke fjær, teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: øvre øye, nedre øye
- Chassis: for kjøretøy uten elektronisk oppheng
- skiftes kun parvis
- Renovert: Helt nye
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: nedre øye, øvre stift
- maks. lengde [mm]: 709
- min. lengde [mm]: 473
- diameter stempelstang [mm]: 12,5
- Netto vekt [kg]: 2,15
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, framaksel høyre
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: øvre stift, nedre klemme
- Chassis: for kjøretøy med standard chassis
- diameter standardrør[mm]: 22
- Hulldiameter [mm]: 32
- Renovert: Helt nye
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: nedre klemme, øvre stift, nede plate
- maks. lengde [mm]: 540
- min. lengde [mm]: 358
- diameter stempelstang [mm]: 25
- Netto vekt [kg]: 4,37
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: nede plate, øvre stift
- maks. lengde [mm]: 537
- min. lengde [mm]: 377
- Fjærbein ytre diameter [mm]: 50
- Renovert: Helt nye
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: nedre øye, øvre stift
- diameter stempelstang [mm]: 11
- Vekt [kg]: 1,600
- Lengde [mm]: 420, 631
- Hulldiameter [mm]: 25
- varenummer på anbefalt tilbehør: MK118, PK078
- innpakningslengde [cm]: 60
- innpakningsbredde [cm]: 7,2
- innpakningshøyde [cm]: 7,2
- Tolltariffnummer: 87088035
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: TWIN
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: øvre øye, nedre øye
- Diameter [mm]: 38
- Antall per aksel: 1
- Lengde [mm]: 365, 260
- Ta hensyn til tekniske data
- Renovert: Helt nye
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: teleskopstøtdemper
- Støtdemper-monteringstype: nedre øye, øvre stift
- Se serviceinformasjon
- diameter stempelstang [mm]: 12,4, 13
- Vekt [kg]: 1,700
- Lengde [mm]: 370, 593
- Hulldiameter [mm]: 30
- varenummer på anbefalt tilbehør: MK203, PK078
- innpakningslengde [cm]: 50,5
- innpakningsbredde [cm]: 6,4
- innpakningshøyde [cm]: 6,4
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: TWIN
- Monteringsposisjon: framaksel
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: øvre stift
- Diameter [mm]: 50
- diameter stempelstang [mm]: 22
- Antall per aksel: 1
- Lengde [mm]: 525, 355
- Ta hensyn til tekniske data
- Renovert: Helt nye
- Støtdemper-system: torørs
- Støtdempertype: gasstrykk
- Støtdemper-type: fjærbein
- Støtdemper-monteringstype: øvre stift, nedre klemme
- diameter stempelstang [mm]: 20
- Vekt [kg]: 3,900
- Lengde [mm]: 365, 488
- Hulldiameter [mm]: 30
- varenummer på anbefalt tilbehør: MK490R, MK491L, PK153
- innpakningslengde [cm]: 51,8
- innpakningsbredde [cm]: 18,2
- innpakningshøyde [cm]: 18,3
- Renovert: Helt nye