Finn Fjærbenslager bak og foran:
Fjærbenslager for automobil
- Støtdemper
- Fjærer
- Luftfjæring
- Fjærsett
- Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
- Senkesett
- Fjærskive
- Bladfjær
- Innendørs belysning
- Støttelager fjærbein
Velg bilen din og finn Tårnlager med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Fjærbenslager E-Klasse
- Fjærbenslager C-Klasse
- Tårnlager VITO
- MITSUBISHI
- Fjærbeinslager for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Fjærbeinslager for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Fjærbeinslager
Lager er en teknisk innretning og en del av staget, som støtter en fast struktur med viss stivhet. Det gir også rotasjon og fikserer posisjon i rommet. Forresten, var det første lageret oppfunnet tilbake i 1829. Rullekontakt støtte peiling av spankulere sikrer snur på hver omdreining av hjulene. La oss få til en skarpere fokus hvordan det skjer. Rullelager består av et par av ringer av forskjellige former. På den ytre overflate av den indre ring og den indre overflate av den ytre ringen er det tuter, på hvilken i arbeidsprosessen lageret rulleelementer trekk.
For å redusere størrelsen og øke nøyaktigheten og stivhet noen komponenter av kjøretøyer bruker kombinerte lagrene. Det er også rullelager gjort uten separator (noen typer kurs kan være uten dem). Slike lagre har et betydelig antall av rullende elementer, og en stor kapasitet. Imidlertid er den høyest rotasjons-hastighet på lagrene uten separator mye lavere på grunn av overdreven dreining av de øyeblikk av motstand.
Rullelager opererer primært på rullende friksjon. I dette tilfellet er det bare små tap på grunn av friksjon mellom skilleveggen og rullende elementer. Derfor, i sammenligning med glidelager energitap for friksjon reduseres og dette bremser ned slitasje. Cartridge rullelager har en beskyttende deksel og ikke krever vedlikehold som skifting av fett. Åpne lager er ganske følsomme for inntrengning av fremmedlegemer, som de fører til nokså rask ødeleggelse av lageret. Du har et problem med strut og trenger å kjøpe en moderne peiling? Vi inviterer deg til å gjøre dette i vår nettbutikk. Vi selger lagrene og andre reservedeler bildeler som ekspansjonsventil, servo sylinder eller svinghjulet med moderat pris.
Hva du må kunne om erstatning av fjærbensfeste: begrensninger for brukstid, vanlige defekter og tegn til feil, tips og anbefalinger
Levetiden på øvre feste og bøssingen på støtdemperne er i gjennomsnitt 100 000 driftskilometer. Det anbefales å inspisere tilstanden på lageret til denne delen hver 20 000 driftskilometer.
Feil på fjærbensfestet er tøff slitasje, korrosjon, sprekker og skader på lageret i fjærbensfestet, samt tap av elastisitet og gummielementet spaltes.
Du oppdager at delen må erstattes dersom det oppstår skranglelyder fra fjæringssystem som blir sterkere når du kjører over ujevnheter i veien. Feil på fjærbensfestet i fremre støtdemper kan oppdages av at forsinket reaksjon når rattet dreies, samt bilens styringsevne svekkes.
Du kan kun vurdere den nøyaktige tilstanden på fjærbensfestet i støtdemperen, samt bøssinger til støtdemperne, på en servicestasjon. For diagnostikk på denne enheten, bør du plassere bilen på et vibrasjonsstativ.
Erstatning av fjærbensfestet utføres på en servicestasjon, ettersom fjæringen og selve fjærbeinet må demonteres. For å kunne erstatte fremre feste, må du løfte bilen, demontere hjulet, koble fra elementer i bremsesystemet og deretter løsne styrespindelet fra nedre arm og stabilisatorledd. Deretter må fjærbeinet tas ut, fjærene komprimeres ved hjelp av en spesiell fjærtang til fjærbeinet, og det defekte festet fjernes. Erstatning av bakre feste og bøssinger til støtdemper krever også at elementer i kupeen demonteres. Deretter kan ny enhet med lager til fjærbensfeste installeres: monteringen utføres i motsatt rekkefølge og hjulsinnstilling justeres om nødvendig.
Dersom deler i fjærbensfestet er ødelagt, lager eller fester, anbefales det å installere et komplett reparasjonssett, istedenfor å erstatte dem delvis.
Hvordan erstatte fjærbeinsfeste, støtdemper?
Det er umulig å erstatte fjærbeinsfeste, støtdemper, uten å først demontere fjærbeinet. Enheten bør uansett demonteres. Dette arbeidet må utføres på en servicestasjon, ettersom det kreves visse ferdigheter og passende utstyr. For eksempel, fjærene må komprimeres når delen skal demonteres. Festepunktet kan kun fjernes etter dette. Et spesielt verktøy for fjerning brukes for sammentrekning av fjær. Det er farlig å heller bare bruke materialer som du har for hånden.
Hvordan erstatte defekt fjærbeinsfeste, støtdemper?
For å kunne undersøke fjærbeinsfestet, støtdemper, etter feil, plasser hånden på selve delen og prøv å gynge bilen. Dersom du oppdager klaring når du gjør dette, bør enheten skiftes ut. I tillegg vil et defekt festepunkt banke når rattet dreies. Du kan bruke et stetoskop for å vurdere mer presist hvor rare lyder kommer fra. På en servicestasjon vurderes vanligvis tilstanden på fjærbeinsfeste, støtdemper, på en såkalt shaker (risteapparat), når det utføres avansert feilsøking på fjæringen.
Hvilke tegn indikerer at fjærbeinsfeste, støtdemper, er defekt?
Defekt fjærbeinsfeste, støtdemper, indikeres vanligvis av rare lyder og merkbar risting i karosseriet under kjøring, særlig i svinger, svekkede kjøreegenskaper, brudd på hjulstillingsvinkler, tidlig dekkslitasje og andre tegn. Ødelagt festepunkt kan også oppdages med en visuell inspeksjon: deformasjon, sprekker, korrosjon, spor etter smøremiddel på overflaten av enheten tyder på at delen må erstattes.
Beste varer: Fjærbenslager foran og bak
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 26,5
- Diameter [mm]: 96,7
- Høyde [mm]: 50
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten tilbehør
- Innvendig diameter [mm]: 66,1
- Høyde [mm]: 20
- Diameter [mm]: 99,5
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 27
- Innvendig diameter [mm]: 68
- Diameter [mm]: 111
- Material: Metall, plast
- Lagertype: friksjonsfritt lager
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Vekt [kg]: 0,26
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kulelager
- innvendig diameter 2 [mm]: 12,3
- Diameter [mm]: 79, 43,5
- Høyde [mm]: 119
- Renovert: Helt nye
- Bredde [mm]: 44,0
- Innvendig diameter [mm]: 35,0
- Diameter [mm]: 107,0
- Material: plast
- Lagertype: vinkelrullelager
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Vekt [kg]: 0,190
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Material: gummi
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten valselager
- Innvendig diameter [mm]: 14,2
- innvendig diameter 2 [mm]: 58
- Diameter [mm]: 64,0, 70,5
- Tykkelse [mm]: 50,5
- Bredde [mm]: 132,25
- Lengde [mm]: 137
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Material: gummi
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten kulelager
- Innvendig diameter [mm]: 13,5
- Diameter [mm]: 90
- nødvendig stykktall: 2
- Vekt [kg]: 0,773
- Tykkelse [mm]: 48
- Bredde [mm]: 137
- Lengde [mm]: 159
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kulelager
- Diameter [mm]: 140
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med valselager
- Vekt [kg]: 1,100
- innpakningslengde [cm]: 15,1
- innpakningsbredde [cm]: 8,4
- innpakningshøyde [cm]: 14,6
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med valselager
- Vekt [kg]: 0,600
- innpakningslengde [cm]: 13,2
- innpakningsbredde [cm]: 11
- innpakningshøyde [cm]: 10,7
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, framaksel høyre
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kulelager
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilleggsmateriale
- Vekt [kg]: 1,106
- Se serviceinformasjon
- Renovert: Helt nye