Finn Oljefilter :
Oljefilter for automobil
- Pollenfilter
- Luftfilter
- Drivstoffilter
- Automatfilter
- Sportluftfilter
- Hydraulikkfilter
Velg bilen din og finn Oljefilter med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Oljefilter E-Klasse
- Oljefilter C-Klasse
- Oljefilter VITO
- MITSUBISHI
- Oljefilter for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Oljefilter for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Oljefilter
Olje filter er en enhet utviklet for å fjerne smuss fra motorolje og hydraulikkolje. Oljefilter som er installert i smøresystemer for forbrenningsmotorer. Det finnes flere typer olje filtre: sentrifugal-, vinge-slot, med en utskiftbar patron og andre. I smøring systemer av motorer spesielt vanlige er sentrifugal oljefiltre. Olje filter kan være av forskjellige former. Blant dem er de mest vanlige er de mekaniske filtre. For å fjerne urenheter, bruker de filtrering. Olje filter av denne typen kan enten være gjenbruk eller engangsbruk.
Disse filtre er konstruert for å fjerne et stort antall av skadelige partikler, som er dannet på grunn av slitasje av gnidningen overflater av delene, fra motoroljen. Oljefilter er en samlet mekanisme som består av et metall med et filter og spesielle sikkerhetsventiler inne. I filteret er det montert to stempler - bypass og anti-restvannet ventil. Den første starter når oljen ikke passer gjennom filterelementet på grunn av den økte viskositet, eller når det er en forurensning av filteret komponent. Den andre ventil er montert på inngangen av filteret og er alltid åpen når motoren er i gang. Når motoren stopper, stenger ventilen og lar ikke olje å strømme tilbake inn i veivhuset. På grunn av denne oljen blir umiddelbart tilført til smøresystemet når motoren startes på nytt. En annen variant av oljefilteret utforming er et utskiftbart filter komponent. Det er en patron som er satt inn i et stasjonært hus av motorblokker. Disse ventiler er plassert i motoren.
Trenger du å kjøpe en olje filter? Så gå til vår nettbutikk. I dag er den rimeligste måten å kjøpe bildeler i form av pris og rask levering. Vi tilbyr også slike bildeler som luftfilter, drivstoffilter og hytte filter.
Hva du må kunne om erstatning av oljefilter: begrensninger for brukstid, vanlige defekter og tegn til feil, tips og anbefalinger
Oljefilter til motor erstattes sammen med motoroljen. Denne prosedyren utføres hver 10 000 - 15 000 driftskilometer, i henhold til hvilken type drivverk som benyttes og kvaliteten på smøremiddelet som brukes.
Et oljefilter blir ødelagt på grunn av smuss, skader på huset eller filterelement, samt på grunn av tap av elastisitet på den ikke-drenerende bakventilen. Behov for å erstatte delen tidlig indikeres av svekket motorfunksjon, svartfarging på eksosgasser og indikatorlampen for oljetrykk aktiveres på dashbordet.
For å kunne erstatte sentrifugaloljefilter eller andre oljefiltre, må du plassere en beholder til å tappe av smøremiddel under motorens bunnpanne, skru løs tappepluggen i oljepannen og fjerne den sammen med pakningen. Etter at oljen er tappet av, sett pluggen tilbake på plass. Du bør skifte pakning samtidig. Deretter bør du skru løs det defekte filteret, påføre ny motorolje på tetningsringen til den nye og feste den. Etter at arbeidet er ferdig, må du fylle på ny olje og starte motoren en stund. Når du slår den av, forsikre deg om at det er ingen lekkasjer under pakningen til filteret. Dersom det er vanskelig å få tilgang til filteret, bør du kontakte en servicestasjon.
Hvor er oljefilteret plassert og hvordan erstatte den?
- Oljefilteret monteres i motorrommet, vanligvis nær nedre del av motoren. Den nøyaktige plasseringen bør være angitt i bilens tekniske dokumentasjon. Når du er på planlagt teknisk kontroll, bør du også spørre spesialistene på servicestasjonen om de kan vise deg hvor oljefilteret er montert. Neste gang kan du erstatte den med egne hender. Det anbefales å installere ny del og skifte olje samtidig. For dieselmotorer bør denne prosedyren utføres hver 7 000 - 10 000 kilometer og 10 000 - 15 000 km for bensinmotorer.
- Prosedyren for hvordan den skal erstattes kan variere i henhold til bilens merke og modell, samt konstruksjonen på selve filteret. Først må du skru løs pluggen med gjenger på oljepannen og tappe av oljen i en tank som du har gjort klar på forhånd. Pakningen på pluggen må erstattes når dette monteres sammen igjen. Skru løs og demonter filteret ved hjelp av en spesiell skrunøkkel og installer en ny på samme sted. Dersom selve hoveddelen ikke lar seg demontere, må du skru av dekselet og kun erstatte selve filterelementet. Deretter fyller du på med olje gjennom påfyllingsstussen opp til nødvendig nivå. I enkelte tilfeller må oljefilteret erstattet uten å tappe av oljen. I så fall kan du se en instruksjonsvideo på internett for å finne ut hvordan du skal installere den nye delen på riktig vis.
Hvilket merke med oljefilter er best å installere i bilen?
Det er best å installere oljefiltre fra følgende selskaper i bilen din:
- Knecht, Mahle, Mann-Filter, K&N og Stark Professional Line. Disse filtrene er de mest etterspurte i premium-segmentet.
- Filtron, Bosch, Magneti Marelli, Ufi Filters, Vaico, Mapco og Valeo anses for å tilhøre midtre markedssjikt.
- Blue Print, JP Group, Ashika, Champion, Meat&Doria, Ridex og Optimal. Dette er filtrene av høyest kvalitet i budsjett-segmentet.
Når er det nødvendig å skifte oljefilter?
Vanligvis må oljefiltre erstattes ved hvert planlagt oljeskift, dvs. etter 7 000 - 10 000 kilometer for dieselmotorer og 10 000 - 15 000 for bensinmotorer. Dersom det brukes olje av dårlig kvalitet i bilen eller planlagte intervaller for påfylling av olje ignoreres, mister oljefilteret funksjonsdyktigheten sin tidligere enn dette. Det er grunn til å mistenke at oljefilteret må erstattes ved oljeflekker i motorrommet eller hvis indikator for oljetrykk kontinuerlig er aktiv på dashbordet under motorstart.
Beste varer: Oljefilter
- Filtertype: Filterinnsats
- Innvendig diameter [mm]: 21,5
- Diameter [mm]: 57
- Lengde [mm]: 106
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 153
- Innvendig diameter [mm]: 26
- Diameter [mm]: 65
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 143
- Høyde 1 [mm]: 97
- Diameter [mm]: 71,5
- Diameter 1 [mm]: 15,2
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 69
- Innvendig diameter [mm]: 24,2
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
- Diameter [mm]: 65
- Vekt [kg]: 0,055
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Påskruingsfilter
- Høyde [mm]: 52
- Gjengemål: M 20 x 1.5
- åpningstrykk omløpsventil [bar]: 1
- Diameter [mm]: 76
- Tank design: Eske
- Diameter tetningsring fra [mm]: 61
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 101
- Innvendig diameter [mm]: 24
- Diameter [mm]: 65
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 99
- Innvendig diameter [mm]: 26
- Diameter [mm]: 65,5
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 103
- innvendig diameter 2 [mm]: 28, 21
- Diameter [mm]: 65
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 141
- Innvendig diameter [mm]: 16
- innvendig diameter 2 [mm]: 29, 48
- Diameter [mm]: 71
- Vekt [kg]: 0,09
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Filterinnsats
- Høyde [mm]: 102
- innvendig diameter 2 [mm]: 32
- Høyde 1 [mm]: 96
- Diameter [mm]: 65
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Ytre diameter 2 [mm]: 21
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Påskruingsfilter
- Høyde [mm]: 85
- Diameter [mm]: 76
- Diameter 4 [mm]: 72
- Diameter 3 [mm]: 62
- gjengemål 1: M20x1,5
- Renovert: Helt nye
- Filtertype: Påskruingsfilter
- Høyde [mm]: 85
- Diameter [mm]: 76
- Diameter 4 [mm]: 72
- Diameter 3 [mm]: 62
- gjengemål 1: M20x1,5
- Renovert: Helt nye