Finn Tennplugger :
Tennplugger for automobil
- Glødeplugger
- Tennspole
- Gløderele
- Pluggledninger
- Fordelerlokk
- Fordelerrotor
- Tenningsregulator
- Bankesensor
- Tenningsmodul
Velg bilen din og finn Tennplugg med god kvalitet
- MERCEDES-BENZ
- Tennplugger E-Klasse
- Tennplugger C-Klasse
- Tennplugg VITO
- MITSUBISHI
- Tennplugger for OUTLANDER
- PAJERO
- ASX
- PEUGEOT
- Tennplugger for PARTNER
- 308
- EXPERT
- SUZUKI
- GRAND VITARA
- SWIFT
- SX4
Informasjon om Tennplugger
Tennplugger tjene til å tenne drivstoffet-luft-blandingen i en rekke varme motorer, ikke bare bilindustrien, men også inkludert rakettmotorer. Det er kjent fire typer tennplugger: arc, gnist, glødeplugger og katalytiske. Som for bensin forbrenningsmotorer, blir der benyttet tennplugger.
Brennbare blandingen lys med en elektrisk utladning spenning på flere tusen / titusener av volt, som oppstår mellom elektrodene. Denne komponenten blir aktivert i en bestemt motor varekretsløpet. Tennpluggen seg selv er ikke så komplisert som du kanskje tror. Den består av en isolator, metall-legeme og den sentrale leder. Modus av drift bensinmotorer tennplugger er delt inn i medium, varmt og kaldt. De varierer i graden av isolator og elektroder varme.
Når isolasjonen og elektroder begynne sitt arbeid, må pluggene varmes opp til temperaturer som fremmer overflaten selvrensende fra forbrenningsprodukter av bensin. Vi mener sot, sot innskudd, etc. Dette faktum bestemmer fargen på pluggene 'isolatorer som arbeider optimalt. Som regel er de tawny. Tennplugger fikk sin størrelse klassifisering av type tråd.
Uansett hva slags tennplugger du må bytte i bilen, kan du alltid stole på vår nettbutikk. Til dags dato kan vi garantere deg konkurransedyktige priser og rask levering av noen bil deler som du kan finne i vår katalog. Enten det er en V-belte, felles plate eller annen bil del, vil du finne det i vår nettbutikk til en god pris.
Hva du må kunne om erstatning av tennplugger: begrensninger for brukstid, vanlige defekter og tegn til feil, tips og anbefalinger
Levetiden til tennplugger avhenger av typen og kvaliteten på drivstoffet som brukes, samt bilens driftsforhold. Produsenter anbefaler at nikkelplugger erstattes hver 20 000 - 30 000 driftskilometer. Tennplugger av platina varer lengre, ca. 60 000 - 70 000 kilometer. Levetiden til tennplugger av iridium kan nå opptil 80 000 - 100 000 kilometer. Dersom komponentene blir ødelagt før, bør de skiftes ut øyeblikkelig.
Vanlige feil på tennplugger er: dannelse av sot-, olje- eller drivstoffavleiringer på elektrodene, slitasje, smeltede eller korroderte elektroder, termiske skader og slitasje på pluggens kontakt, sprekker og tilsmussing av isolator.
Behov for diagnostikk på tennplugger indikeres av tegn som svekket dynamikk, problemer med motorstart, redusert ytelse og ustabil motorfunksjon på tomgang. Det kan også oppstå økt drivstofforbruk, rykninger og overdreven støy ved motorstart.
Defekt komponent kan diagnostiseres ved visuell inspeksjon. Svarte tennplugger kan tyde på at varmeverdien er for høy for motoren, feil på høyspente ledninger eller isolator. På en annen side, kan hvite avleiringer på tennpluggen tyde på at varmeverdien er for lav. Dersom komponentene får en rødlig farge, kan det også tyde på at de må erstattes. Driftsdyktige komponenter har hverken overflatebelegg eller flekker etter drivstoff.
Du bør kontakte en servicestasjon for å erstatte delene ved hjelp av et sett med tennplugger. Prosedyren er nemlig arbeidskrevende, omfatter arbeid med høyspente ledninger og bruk av spesialverktøy. Det er svært viktig for å hindre at støv eller smuss slippes inn til monteringssetene, samt at tiltrekkingsmomentet til pluggen overholdes under reparasjonsarbeidet.
Hvilke tennplugger er best å velge til bilen din?
- For å kunne velge de beste tennpluggene til bilen din, bør du fokusere på merkets omdømme og popularitet. Gå for merker som Denso, NGK, Febi, Bilstein, Champion, Vemo og Bosch. Tennplugger fra disse produsentene er kjent for å være av høy kvalitet, pålitelige, holdbare og i stand til å sørge for at bilens motor fungerer feilfritt.
- Det er også viktig å velge deler som samsvarer med kjøretøyets tekniske krav og driftsforhold. Tennplugger av iridium eller platina er et utmerket valg for injektoren, ettersom de kjennetegnes av kontinuerlig levetid og effektivitet. Spesielle plugger med et ekstra beskyttende belegg, mindre gnistgap og som er egnet for høyere temperaturer er best for biler som bruker gass.
Hva er gnistgap på tennplugger til bensinmotorer? Hvordan skiller de seg fra bensinmotorer?
Hovedforskjellen mellom tennplugger for bensin- og gassmotorer er størrelsen på gnistgapet, varmeverdien og tykkelsen på elektrodene. Drivstoffblandingen til motorer som kjører på gass, forbrennes ved høyere temperaturer. Derfor anbefales det å bruke tennplugger med høyere varmeverdi, enn for innsprøytningsmotor, for sikre riktig drift. For å redusere risikoen for fusking, har pluggene mindre gnistgap og midtre elektrode er tynnere. I de fleste tilfeller brukes edle metaller til å produsere dem, ettersom platina eller iridium tåler høyere belastninger. Når du skal velge deler, må du spesifisere hvilke tennplugger som brukes i bilen din, ettersom enkelte parameter, som for eksempel dimensjoner eller gap, bør samsvare nøyaktig med kjøretøyets tekniske krav.
Hvordan sjekke tennpluggene hjemme?
- For å kunne sjekke tennpluggene på egenhånd, må du først bruke et multimeter for å forsikre deg om at det ikke er brudd på ledningene med høy spenning. For å kunne gjøre dette, still enheten til "ohmmeter"-modus, fest stagene på begge sider av ledningen og mål motstanden. Sammenlign verdiene du får opp med dem som står på isolasjonen på ledningene. Vanligvis har feilfrie deler 3,5-10 kOhm motstand. Dersom det ikke er brudd i ledningene, kan du fortsette med å sjekke funksjonsdyktigheten på tennpluggene.
- Kontroll av funksjonsdyktigheten på tennplugger hjemmefra består av visuell diagnostikk. For å gjøre dette, må du skru dem løs fra monteringsfester og undersøke dem: forurensninger på overflaten, deformasjon og mekaniske skader kan tyde på at delene er defekt. Dersom du ikke finner noen synlige skader ved visuell inspeksjon, men tennpluggene gir likevel ikke gnist, blir det nødvendig med en grundig diagnostikk på hele tenningssystemet, inkludert spole, tennapparat og andre deler.
Når er det nødvendig å skifte tennplugger?
Tennplugger av kobber-nikkel bør erstattes etter 20 000 - 30 000 kilometer og iridium og platina etter 60 000 - 120 000 km. Dersom det brukes drivstoff av dårlig kvalitet i bilen, eller hvis veivhusventilasjon og system for drivstofftilførsel ikke fungerer, kan delene bli ødelagte før den tid. Som regel merker du at tiden har kommet for utskiftning eller rengjøring av tennplugger på grunn av økt drivstofforbruk, redusert motorkraft eller vanskelig motorstart samt at bilen rykker under kjøring. Selv du kun oppdager ett av disse tegnene, er det nødvendig med diagnostikk på tennpluggene så snart som mulig.
Beste varer: Tennplugger
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 3
- Elektrodeavstand [mm]: 0,9
- Nøkkelvidde: 16
- Tennplugg: 1-jordingselektrode, nikkel-mellomelektrode, SAE-tilkobling som kan skrus av
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Renovert: Helt nye
- Utvendige gjenger [mm]: 14
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 3
- Elektrodeavstand [mm]: 0,8
- Nøkkelvidde: 20,8
- Gjengestigning [mm]: 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Tiltrekkingsvinkel [grad]: 90
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 19,0
- senderanlegg [mm]: 5,2
- Elektrodeavstand [mm]: 0,9
- Nøkkelvidde: 16 mm
- Tennplugg: nikkel-mellomelektrode, 3-jordingselektroder, grensesnittfiltrering 1 kOhm, med flattetningssete, fast SAE-tilkobling
- Gjengemål: M14 x 1,25
- Antall stikkontakter: 3
- Renovert: Helt nye
- Utvendige gjenger [mm]: M14 x 1,25
- Elektrodeavstand [mm]: 0,8
- Nøkkelvidde: 16
- Tennplugg: 2-jordingselektroder, nikkel-mellomelektrode
- gjengemål 1: 19
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 22
- Diameter [mm]: 14
- vekt [g]: 43
- Antall stikkontakter: 2
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 3
- Elektrodeavstand [mm]: 0,8
- Nøkkelvidde: 16
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Renovert: Helt nye
- tilleggsinfo: ULTRA TITAN
- Gjengelengde [mm]: 19
- Elektrodeavstand [mm]: 0,9
- Nøkkelvidde: 16
- Tennplugg: 1-jordingselektrode, med flattetningssete
- Gjengemål: M14x1,25
- Tilkoblingsteknikk: SAE/M4
- Kvalitet / klasse: Poly-V Tit
- Trekkdreiemoment fra [Nm]: 20
- Strammemoment til [Nm]: 30
- motstand fra [kOhm]: 3
- Motstand til [kOhm]: 10
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 3
- Elektrodeavstand [mm]: 0,8
- Nøkkelvidde: 20,8
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 19,0
- senderanlegg [mm]: 5,2
- Nøkkelvidde: 16 mm
- Tennplugg: nikkel-mellomelektrode, 3-jordingselektroder, grensesnittfiltrering 1 kOhm, med flattetningssete, fast SAE-tilkobling
- Gjengemål: M14 x 1,25
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: Nickel TT
- Gjengelengde [mm]: 19
- Nøkkelvidde: 16
- Tennplugg: 1-jordingselektrode, nikkel-mellomelektrode
- Tilkoblingsteknikk: Solid SAE
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 22
- Diameter [mm]: 14
- vekt [g]: 43
- for OE-nummer: 1WT318110
- Bruttovekt [g]: 46
- Renovert: Helt nye
- tilleggsinfo: Platinum +4
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 3
- Elektrodeavstand [mm]: 1,6
- Nøkkelvidde: 16
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 4
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 26,5
- senderanlegg [mm]: 5
- Elektrodeavstand [mm]: 0,9
- Nøkkelvidde: 16
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Renovert: Helt nye
- Gjengelengde [mm]: 19
- senderanlegg [mm]: 4
- Elektrodeavstand [mm]: 0,7
- Nøkkelvidde: 16
- Gjengemål: M 14 x 1,25
- Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 28
- Antall stikkontakter: 1
- Renovert: Helt nye